Mamma: Torsdag 1/3.

Nobelpristagaren Pamuk sade nu på radio: "The fate of History is to be abused". Igårkväll på nyheterna berättade man att pensionärer i medelklassen köper allt fler tjänster med RUT-avdrag. Hemtjänsten städar för lite och för snabbt. Antalet gamla har ökat, men äldreboenden och hemtjänst har dragits ner. En politisk kommentator sade att det måste ske en snabb förändring här. Jag har i flera år tjatat på att få fler städtimmar. En timme var femte dag är för lite med tanke på min överkänslighet mot damm. Dessutom behöver jag någon som lagar mat åt mig, men det är omöjligt. Ifall sådana bagateller är omöjligt i en kultur så ligger ribban oerhört lågt. 

Idag står i tidningen att en VD i näringslivet tjänar lika mycket på ett år som en industriarbetare gör under hela sitt liv. Inkomstskillnaderna minskade från 70-talet till 80-talet. En toppdirektör tjänade 1952 mer än 25 industriarbetare tillsammans. 1980 var det 10 industriarbetare. Tjeckien och Slovakien har högre jämlikhet i lön än Sverige. Dessutom har sjuka och arbetslösa fått det sämre. De fattigaste i Sverige har blivit 8,6 % fattigare, i pengar 567 kr i månaden. Den rikaste tiondelen har blivit 13,5 % rikare, och det är 4483 kr i månaden (jag tror de har räknat de sex senaste åren). 

Y förklarade för mig att när jag har stormöte hemma ska jag vara i norr. Om jag är i söder och de andra i norr vinner de. Självklart var det så i tisdags, min säng står i söderläge och de andra satt i halvcirkel mot norr. Jag får ta till Feng Shui för att klara detta. Y ska bjuda mig på rödvin. Det var mycket länge sedan jag drack det sist. 

Den alternativa kunskapen om människans hälsa är väldigt motarbetad. Jag tror det har med läkemedelsindustrin att göra. 

/Telefonmamman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0