Mamma: Lördag 3/3.

Vid 80-talets slut förstod jag att flera av mina favoritfilmer hade gjorts av en och samma person: Alan Parker, och plötsligt var jag hipp, helt av mig själv och opåverkad av grupptryck. Jag hade bara missat regissörens namn. Den bästa filmen: Midnattsexpressen, är den enda film som fick mig att glömma att jag satt i en biosalong.
På 70-talet fanns det personligheter. De var grandiosa, hade hybris, de tyckte de ägde svaren på det viktiga. Man pratade otroligt mycket psykologi och hade rätt att säga vad som helst. Sanningen i psykologisk form. Vissa ord som yttrades låter jag falla till marken som orimliga i en kultur värd namnet. Offentliga personer som representerar det där 70-talet är t.ex. Marie-Louise nuvarande Ekman och Susanne Osten.

Det finns ondska där man minst trodde, kanske. Personer jag har haft förtroende för, litat på, visar sig vara mycket opålitliga. På 70-talet visste jag att jag egentligen orkade 2 timmar per dag på ett tråkigt kontorsjobb.

Läser i tidningen att sjuksköterskebrist är ett globalt problem. Tusentals läkare från Filippinerna har omskolats till sjuksköterskor för att emigrera till USA. I Europa 2020 kommer det att saknas en miljon hälso- och sjukvårdsarbetare. De har för låg lön.

Hade 39 graders febert idag. Om jag får tråkigt kan jag åka uppåt och neråt i sängen.

Det där med tje-ljud och främre sche-ljud som byts ut kommer från Norge sade Skavlan.

Den person som har gjort Torsten Flincks låt i Melodifestivalen är Ted Ström, och han har gjort en låt som tom jag skulle tycka om som nationalsång.



/Telefonmamman.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, telefonmamman.

Jag läser din blogg och hejjar på dig. Kul att du (äntligen) fått komma hem efter du varit sålänge på 45:n. Fortsätter du blogga om dina tankar och funderingar, så fortsätter jag att läsa.

Och jag håller med dig om "Midnattsexpressen". Oerhört bra och gripande film, som håller en fast till slutet.

Och om du undrar vem som hejjar på dig, så är det din "gamla" sjuksköterska från 45:n som flyttade (tillbaka) norrut.

Massor med kramar

Risto

2012-03-30 @ 05:12:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0