Mamma: Fredag 2/3.

I höstas var jag med om en obehaglig period då jag hade problem med halsen. Den mesta näringen kom genom dropp gjord på oliv- och sojaolja. Min hals svalkades och fuktades av gröna Piggelinglassar som jag ropade in ca 15 gånger/dygn. Ur lungan kom illgrön klar vätska i påsen som jag hade på sidan. Jag skämtade om att det var Piggelin, och förmodligen var det så. 

Jag fick upp Proviva Mango från köket. Den var himmelsk, men de tog slut. Barnen handlade flera åt mig, och jag drack en om dagen. Min väninna Y hade med sig en Läkerolask till mig med smak Samba. En speciell salt bismak som var enormt god. Sedan var det fler som servade mig med dessa läkerolaskar, och det hände att jag åt tre på en dag. Prästen köpte en pepparkaka åt mig i sjukhuskafeterian, och den var så god att jag rekomenderade den till personalen (saknar dem, personalen alltså). Y köpte sedan en burk Annas pepparkakor som jag åt i tid och otid. Jag blev till sist också besatt att te, och ville ha te och sockerbitar mitt i natten.

På något sätt fanns det en turordning, min smaklust förändrades. Började med sött, och slutade med beskt. En dag tänkte jag på dessa olika smaker. Sött (piggelinglass) är jord i kinesisk medicin. Organen som hör ihop med jord är mage och mjälte. Surt (Proviva Mango) är träd och dess organ är lever och galla. Salt (Läkerol Samba) är vatten och dess organ är njurar och urinblåsa. Starkt (pepparkakor) är metall och organen är lungor och tjocktarm. Bittert (te) är eld i kinesisk medicin, och organen är hjärta och tunntarm. Det finns också särskild psykologi kopplad till organen och elementen.

Familjer åker till Storbritannien på sportlovet för att ungarna ska kolla ligamatcher. Vem bestämmer samhällets prioriteringar? Personer som har råd har självklart rätt att göra vad de vill för pengarna, men inkomstklyftorna ökar. Vem bestämmer över konsumtionen?  

/Telefonmamman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0