Mamma: Tisdag 27/12.

Hur ska jag klara mig när min äldsta dotter flyttar till sin egen lägenhet? Det känns som om jag är färdig med avdelningen på sjukhuset för tillfället och kanske för en längre tid. Men är det bra? Att ha hemsjukvård kopplad till hospice, är det att ge upp? Jag ska fylla 60 år 2012. Nu måste jag bli starkare. Min bror har ännu inte ringt – då kommer de förmodligen imorgon.

Psykologen ringde och hon har viss koll, vilket jag tycker är skönt. Jag bad henne hjälpa mig att fylla i ansökan om personlig assistent till kommunen. På Försäkringskassan tar det 4 månader att bli klar med ett PA-ärende. När jag ser mig runt i lägenheten ser jag överallt sådant jag måste ta tag i. Barnen har nog med att hjälpa till med det löpande. Frukosten Natalie gav mig vid 11-tiden var mycket god – grönt Earl Grey-te, honung, ett superbt vetebröd bakat på groddar, äkta smör och julost.

Nu pratar de om Jobs bok på radio. ”Varför fick jag denna sjukdom?” - Jobs bok. Gjorde Job något fel som likt karman skapade lidandet? Lidandets sköldpaddsskal – konsten att lida. Frid, lycka, fri från rädsla.

Jag vet inte om det är viktigt att skriva de självbiografier jag tänkt. Del 1 är klar, men den duger inte helt. Del 2 finns i kollegieblock/dagböcker (70-talet). Det är bra att skriva av sig, men att göra litteratur av det är svårt.

Varför smärtar det att genomskåda andra?

/Telefonmamman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0