Mamma: Söndag 1/1.

Bodil Malmsten citerade Vaclav Havel: ”Hopp är en visshet om mening hur det än kommer att gå”. Hostade många gånger inatt, har en 'kall' infektion i ena lungan.

Själ (soul) härstammar från äldre ord som syftar till den ickefysiska existensen. Kropp och sinne är skilt från själen. Nu när min kropp är så begränsad blir själen tydligare. Personer som väljer att arbeta med handikappade är mycket empatiska. Endast mycket speciella människor klarar av att ge verklig omsorg till hjälplösa. Tom min lindriga grad av hjälplöshet kan väcka agg.



När jag var tonåring var jag förälskad i en alldeles speciell kille. När jag skrev om honom kallade jag honom Scharung men han har ett vanligt namn. Vi hade en mystisk upplevelse tillsammans. I ett grönt sken såg jag hans ansikte förvandlas och trettio år senare läste jag i en bok av Caroline Myss att det jag såg var de fyra överlevnadsarketyperna. Varför projicerade jag min överlevnad på honom? Han var mycket snygg – en skön ung man. Några år efter upplevelsen fick jag veta att han är släkt i rakt nedstigande led med vårt enda universalsnille Adolf Fredrik/Erik Nordernskiöld. Hans morfar skrev berättelser om indianstammar mytologi. Scharung var en begåvning, han målade vackert och srev bra. Min oförmåga att ta tag i min situation pratiskt, ekonomiskt och socialt projicerade jag på honom. Nu sitter jag här och kan inget göra. Det är jobbigt bara att ta sig till toaletten.

/Telefonmamman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0