Mamma: Lördag 24/12.

På förmiddagen demonstrerade ungefär 20 000 i Moskva, och på kvällen hade de blivit 100 000.

Vi sov ganska gott, Natalie och jag. Hon vaknar när jag hostar, och frågar ”hur mår du, mamma? Mår du bra?”. Mina döttrar har handlat all julmat, och har tänkt på allt. De älskar julen.

Min sits är kroppsligt olycklig. Jag orkar inte ta upp något som ligger på golvet, är andfådd och har 2,5 liter syrgas per minut rakt in i näsan från ett aggregat som står i Marias rum. Jag kommer kanske inte att kunna resa bort eller vara länge hos någon annan pga behovet av syre. Jag kan ibland känna mig som ett bortskämt barn. Tyvärr är det nog så att min mammas beteende har satt för djupa spår. Jag vet inte heller hur mycket jag ska skriva om just det.

Solen lyser in i rummet från en blå himmel. Jag ringde mina två nära vänner, Thomas i Jämtland och Yatta här. Hon är ursprungligen från Helsingfors. Thomas sade till mig att kunde prova att överdosera Omega 3 mot inflammationer. 

En indisk ung kille säger på radio att han tycker att indiska ungdomar är bättre fostrade än västerländska. De indiska barnen blir uppfostrade med den kultur föräldrarna, de är vänliga. På P2 är det mycket vacker julmusik idag, och jag funderar på alla sätt det finns att fira jul på. I år krockade en amerikansk ny film och Josef, Maria och Jesusbarnet med Kalle Ankas jul. Maria letar varje jul efter ett verkligt religiöst tv-program. Vi brukade gå på julbön i kyrkan kl 16, så vi hann aldrig se hela Kalle. Men nu när jag behöver transport och syrgastub blir vi hemma istället.

Ett ursinne finns inom mig. Det är bara jag som får lida såhär. Tusen frågor varför. Aggressiva och jobbiga människor kan leva relativt friska länge. Min mamma och en av hennes bröder var alkoholiserade och elaka. De lät sina agg spridas ut till andra, och levde till 80 (hennes bror lever fortfarande). 

Chefsöverläkaren är ateist och anser sig vetenskaplig. Vi har givit oss in i en dialog om Gud, mirakel, tro och alternativ medicin. Jag frågade honom rakt ut hur han tänkte: ”Alla de personer som säger sig upplevt mirakel, blivit helade eller varit med om övernaturliga händelser. Ljuger de, lurar de sig själva, eller är de psykiskt sjuka?”. ”En blandning av allt det där” svarade han. Han förklarade sedan för mig att han ändå har respekt för att människor tror. Han tänkte efter några sekunder medan han tvättade sina händer ”men jag litar inte på deras omdömen”.

/Telefonmamman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0