Jag blir så äcklad.

Nu var det ett tag sedan vi uppdaterade här igen. Tidigare var det att mamma inte orkade, nu är det faktiskt jag som inte riktigt har energin. Jag förstår inte hur folk orkar jobba heltid under den största delen av sina liv? Det händer visserligen saker i min tillvaro som utmattar mig, men det har ju många. Just nu måste jag erkänna att min syster Natalie tar det största praktiska ansvaret för mammas vardag, jag är så imponerad och stolt över henne. Hon har klarat saker jag aldrig trodde hon skulle klara och har verkligen vuxit som människa. Jag handlar åt vår mamma och ordnar mat då och då, men det är i princip allt jag orkar just nu. När jag kommer hem från jobbet är jag helt slut. Jag hjälper inte mamma så mycket praktiskt just nu, men vi pratar mer än många andra i telefon, flera gånger om dagen.

Jag klagar ibland på sjuk- och äldrevården. Men när jag fick se den här videon fick mig att inse hur bra vi egentligen har det. Klicka på bilden för att komma till videon, jag rekommenderar och uppmanar alla att titta på den! Ju fler som ser vad som sker desto mer kan man göra åt saken. Vad den något suddiga bilden (jag är inget tekniskt geni) visar är en av personalen på ett äldreboende i Italien som är på väg att trycka kudden mot en patients ansikte.





Vad beror detta på? Hur kan vissa göra såhär mot sina medmänniskor? Det är som om de har total avsaknad av empati och känslor för andras (kanske även sina egna?) känslor. Det är som om vårdpersonalen vore robotar. Handlar detta enbart om pengar? Jag svårt att tro det. Pengar kan mycket väl vara en avgörande faktor, tid och omsorg kostar pengar och man vill att det ska gå så lätt som möjligt på deras arbetsplats. 

Man ska aldrig blanda pengar och pengakåthet med vård. Jag tror att det kan göra stora skador. Men här tror jag som sagt inte att det enbart handlar om pengar. Så varför händer sådant här? Och varför skulle just alla de här människorna hamna på samma arbetsplats? Har de blivit hjärntvättade? Jag får en känsla av att man har ett behov av att slå på de svaga, och kanske känner de makt när de gör såhär mot patienterna. Men jag kan verkligen inte förstå det. Hur kan man vilja göra något sådant här? Jag vill verkligen förstå. Jag tror att det handlar om makt. De gamla och sjuka är försvarslösa, och vårdpersonalen får alltså göra som de (chefen?) vill. Men var kommer makt ifrån? Pengar.

Jag mår verkligen jättedåligt av det här, och jag är så glad att mamma får bra vård. Bara tanken av att min fina mamma, eller någon annan nära, skulle leva under sådana här omständigheter får mig att gråta. Jag blir så ledsen, och jag mår fysiskt illa av det här. Vad kan vi i Sverige göra åt sådana här förhållanden? Det är en seriös fråga, jag vet inte vad man kan göra åt det. 

/Maria.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0