Mamma: Söndag 26/2.

Den intellektuella presenterar en alternativ världsbild, sade någon morse på P1. Jag hängde kvar på ettan för att få mer till livs om kulturdebatt. Plötsligt hörde jag min yngste bror (eller nästan, han är tvilling). Han uttalade sig om storbanker. Så är det just nu, han är med i TV och på radio, han deltar i kulturdebatten fast den ekonomiskt-politiska, och förmedlar bilden av storbankerna som typ giriga vargar (han kan också bevisa att han har rätt). En annan av mina bröder var med en kort stund på TV4-nyheterna och ger en bild av Försäkringskassan. Han menar att tjänstemännen gör vad de kan, men att det är fel på reglerna.

I morse kom ett medicinskt inslag på nyheterna om en magsårsmedicin som man ger dels för abort och dels för att skynda på förlossning. Den här medicinen kan ge störtblödning samt skador på livmoder och baby. I USA är det ett uppmärksammat problem och förbjudet att ges på det sättet.

Min alternativa världsbild är annorlunda, jag tror t.ex. på de forntida naturfolkens förmåga att hela obalanser i själ och kropp, vilket botar fysiska sjukdomar. Jag tror på att det finns flera dimensioner och att man kan uppleva UFO:s.

Gamla myter och gudasagor har en verklighet i sig. Ifall man någon gång får en aning utan sådant som går utanför naturlagarna kan man bli väldigt rädd. En gång blev jag spådd av en skicklig och tuff spåkvinna, att när jag öppnat alla dörrar bakåt och verkligen förstått hur illa det varit skulle jag finna den röda tråden genom erfarenheterna och kunna föreläsa om det. Och då skulle jag bli frisk, iallafall helad.

Jag har fått en bönebok ur Psaltaren av prästen jag känner. Ett enormt motstånd har jag mot Gamla Testamentet, och det beror till stor del på att jag hade en självutnämnd terapeut som starkt påverkade mitt tänkande på 70-talet. Han ogillade judarnas sionism. En dag när jag kände att ångesten låg på lur tog jag dels Räddningsdroppar/Blomsterterapi, dels satte jag på seriös musik, och dels läste jag motvilligt en bön ur böneboken och efteråt kom en lättnad.



Och nu gick precis en repris av Plånboken med min bror. Herre Gud, han är ju överallt.

/Telefonmamman.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0