Nyheterna.

Igår kunde vi i Rapport se ett reportage om torkan i bl.a. Somalia och Etiopien. Snälla, ta en titt på det här och hoppa till 14:49. Vad ser vi? Jo, de pratar om en kvinna som bara väger 30 kg. Jag mår självklart dåligt av att se och höra om dem, och jag tycker självklart väldigt synd om dem och önskar att jag kunde göra någonting.
Men jag tänker också att om det är så stort att det kommer på svenska nyheterna så borde det inte kunna tillåtas att min mamma väger 33 kg, bara 3 kg mer än den här kvinnan i reportaget, och ständigt blir hemskickad från svenska sjukhus i vårt välfärdssamhälle. Jag vet om att det inte är en hållbar lösning att ständigt vara inlagd på sjukhuset som här i staden är ett akutsjukhus. Problemet är att det inte finns någon tillräckligt bra rehabilitering. Det min mamma behöver är vila och rätt mat. Det är ganska krångligt, med tanke på att hon med Chrohns sjukdom inte kan äta vad som helst. Hon kan inte sitta och klämma i sig pulvermos och falukorv med mycket kryddor eller liknande varje dag.

Jag ville bara uppmärksamma er på detta, jag själv blev faktiskt väldigt upprörd. Att det är så illa för en kvinna i Somalia att det visas på våra nationella nyheter, och sedan är det ingen större grej ifall det händer här i Sverige med min mamma. Jag lovade min mamma att inte bli så arg, men fan alltså. Det är inte okej. Jag vet inte heller vem som har ansvaret. Jag skulle vilja säga politikerna. Vi MÅSTE få mer resurser till sjukvården. Så får det inte gå till.


Klicka på bilden för att komma till programmet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0