Mamma: Måndag 20/6

På svenska sjukhus ger man inte massage till inneliggande patienter. Kanske en arbetsmiljö- och ergonomifråga. Men sjukgymnaster och arbetsterapeuter gör en mer självgående. Jag tror att vi i vårt samhälle har en övertro på läkemedel. Jag tror att patienter i allmänhet känner sig ganska värdelösa i sina sängar. Nyss kom direktiv om ökad aktivering; patienterna skulle göra mer själva, för ens egen skull. Många har tappat känslan av mening.Kanske behöver sjuka patienter omvårdnad. För ungefär ett och ett halvt år sedan hade personalen dubbelt så mycket tid med oss patienter. Pga nedskärningar har sjukhuset fått ta emot fler mycket sjuka patienter. Detta är egentligen ett akutsjukhus, men det finns ju inte någon sjukvård för kroniskt sjuka som blir akut sjuka. Jag har alltid trivts här, men får åka hem när behandlingen är avslutad trots att jag är underviktig och väldigt andfådd. Det finns alltså ingen mellanstation mellan korttidsboende och sjukhuset. Korttidsboendet är som ett ålderdomshem och ingenting för en pratglad, kreativ, ungdomlig snart 60-åring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0