Mamma: Söndag 27/11.

Det ska bli orkan.

De som kommer från hemvården burkar pika mig, de retas. Då står de allt för nära sängen - de nästan trycker sin kropp mot sänggaveln. Den unga hånskrattade åt min bovetegröt, den äldre sade "och du suger på dina kärnor!" när jag åt oliver. Varför? Man blir mer försvarslös så nära någon. Jag har ställt en mysig stol 1,5 meter bort, och en persons bekvämlighetszon är 1,6 meter. Det gäller bara att lotsa dem dit, men de ställer sig ändå vid sängen. De har inte mod nog att kommentera på det sättet när de är längre bort. 

"Guds skatt är nedlagd i bräckliga krukor", sa prästen på radion första advent. På sjukhuset sätter man in insulin först när en patient har över 15 i sockervärde, när det gäller åldersdiabetes. Äldre patienter får ha höga sockervärden inom hemvården säger man, upp till 20 är bra! Hellre för högt än för lågt. Ibland tycks det mig som om hemvården mer handlar om personalens arbetssituation än pensionärernas välmåga.

/Telefonmamman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0