Mamma: Onsdag 30/11.

Hur skulle vi kunna göra Uppror? Jag såg på ett tv-program igår där några omdömesgilla personer, bl.a. Pascalido och Malmborg diskuterade samhällsutveckling. Jag hörde också en kvinnlig finansanalytiker, typ, säga att hon menar att vårt finanssystem håller på att gå under. Och någon EU-expert trodde att euron kommer försvinna. Finansanalytikern sade att det är självklart att riskkapitalbolag inte kan tillåtas äga och driva äldreomsorg. Eftersom jag är en kontaktsugen människa brukar jag fråga personer jag pratar med vad de anser om all privatisering. Det är en övertydlig trend att folk är väldigt trötta på dyr och dålig service. 

Att sjukhus får "bonuspoäng" när de lyckas med korta behandlingstider, dvs skriva ut patienter så fort som möjligt, är "vansinne". Sjukvården ska ta hand om och värna om de sjuka. Det halvår jag vårdades på sjukhuset nyligen pratade jag med både patienter och personal. De flesta patienter ville hem så fort det bara gick, men för dem var det ofta en flykt. Jag tror att jag har sett ca tio patienter komma tillbaka, och konstigt nog var det några av dem som verkligen kämpade för att få komma hem snabbt.

Det finns ett ord - restaurering, som vi tappat bort. Restaurang kommer från ordet restauration - att bygga upp på nytt, tror jag det betyder. Man behöver en period av återhämtning efter varje sjukdomsutbrott. Ifall fler insatser behövs inom all vård - hemvård, äldrevård, sjukvård, är det pengar som fattas? Det händer att vissa patienter får långa vårdperioder på ett akutsjukhus. Sjukhusen borde göras större och mer personal ska in, istället för nedskärningar. Någon sade att sjukvården här ska spara en halv miljon 2012 istället för att gå med förlust. Hur kan "folk" få tillbaka den service som vi tyckte om? Televerket, elverket, postkontoren etc. Man kan nästan redan räkna in apoteken! 

När ett barn med särskilda behov får färre extratimmar pga nedskärningar blir skolan prickad för det. Man måste värna om de "svaga", även i kristider. Det är civiliserat. Jag var för privat initiativ under 80-talet, precis som Bengt Westerberg (FP), men vad man då räknade med var kooperativ och mindre föreningar, inte stora bolag. Nu går det inte att få tillbaka det gamla - kan någon förklara vad det var för fel på 60-talets samhälle? Skolan var ju perfekt t.ex. Ingen vågar säga rakt ut att vi är grundlurade?! Är det lite som kejsarens nya kläder? 

Den hemsjukvård jag får av ett specialteam, 80 anställda och 60 patienter, är suverän. De kan komma på kvällen för att lämna en salva eller något annat. Jag får massage av en sjuksköterska som gått en lång specialutbildning för detta. Förmodligen kommer samhället att gå åt det hållet - mer hemsjukvård och färre äldreboenden. Det pratas varje dag nu om Carema i radio, och urusel äldreomsorg. 

Det är svårt att bevisa effekter av homeopati, zonterapi, healing osv, därför att forskarens negativa förväntningar stör processen. Ett helande utan ett kraftfullt läkemedel är subtilt. En patients egenläkning akviveras genom de alternativa metoderna, och att ha en (ibland hånfull) vetenskaplig person som ska studera botandet är "avtändande". 

Ett föremål har två "skuggor". Dels den mörka på ena sidan, och dels den ljusa på andra sidan. Sken från en ljuskälla faller på t.ex. ett stolsben. Ena sidan blir ljusare och den andra mörkare. Jag kom på mig själv att skygga för den ljusa sidan. Det vill säga, jag fruktar fasaden, den sida vi visar upp, det som verkar positivt. Men man kan inte vara misstänksam mot lycka i alla dagar. 

Jag har ett motstånd mot healing, när jag ser den ljusa sidan av saken backar jag, vill inte tro på den. Då är det säkrare med jämna svårigheter och problem. Man kan välja att se en händelse positivt eller negativt, men ifall man helatiden vägrar att vara självkritisk eller reflektera över vad man har mer sig i bagaget så kommer man inte så långt. Min äldsta dotter, med ett ovanligt syndrom, är en välsignelse. Hon är den sista som kommer först, den minsta som blir störst. Hon servar mig bättre än hemvården från morgon till kväll utan klagomål, fantastiskt. Min yngsta dotter är gudabenådad. Hon är så oerhört klok. Hur kan en 21-åring förstå så mycket? 

Vi har "yttersta tider" nu. Det märks överallt. Mer våld, en okyskhet som är extrem, miljöförstöring, naturkatastrofer, uppror här och där, ekonimiskt kaos. Jag är överraskad av att de där undergångsskildringarna inte är allvarligare än så, och därför lätt kan appliceras på nutiden. Vi vill väl inte ha det värre? (Det är stabiliseras fram till sommaren 2012.) Vad är då "undergången" eller "den nya tiden"? Som jag har förstått vissa uttolkare har det att göra med att det telepatiska och paranormala får företräde.

PS. Jag tror jag just har förstått vilken den "ultimata" diagnosen på Asbergers Syndrom är.  Att alltid utgå från sig själv utan självmedvetenhet.

Kommentarer
Postat av: N

tycker du har mycket kloka tankar!



jag hoppas ditt motstånd mot t.ex healing släpper, för du verkar ju ändå vara vänligt inställd till det vilket är toppen.

önskar verkligen att acceptansen & förståelsen för dessa naturliga behandlingar kommer öka i samhället.. jag tror absolut att det är ditåt vi är på väg, att våra medvetande hela tiden expanderar. det måste jag tro, måste ha hopp.

2011-12-12 @ 22:15:47
Postat av: N

tycker du har mycket kloka tankar!



jag hoppas ditt motstånd mot t.ex healing släpper, för du verkar ju ändå vara vänligt inställd till det vilket är toppen.

önskar verkligen att acceptansen & förståelsen för dessa naturliga behandlingar kommer öka i samhället.. jag tror absolut att det är ditåt vi är på väg, att våra medvetande hela tiden expanderar. det måste jag tro, måste ha hopp.

2011-12-12 @ 22:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0