Mamma: Onsdag 21/12.

Äldreomsorgen har dragit ner på personal, varannan dag kommer det in en anmälan till myndigheter från anhöriga. Rekordvinster för privatskolor pratas det om på nyheterna och pengarna hamnar i skatteparadis. 208 miljoner har riskkapitalistföretaget EQT tjänat in, men beräknar tjäna åtskilliga miljarder på att sälja det senare.

Igårkväll pratade en av bröderna och jag om ”Melancholia” av Von Trier. Tidigt imorse var han på nyhetsmorgon och pratade om bolåneräntor. En annan bror, han som ska komma hit, har en gång stämt svenska staten i EU-domstolen och vunnit. Men inför mitt stora bekymmer med att få någon som lagar rätt mat till mig står alla sig slätt. Varför finns inte den typen av service i vårt välfärdssamhälle? Personer med väldigt lågt BMI klarar inte att gå upp i vikt på egen hand. Trenden i samhället är att sälja ut, så matlagning är lagd på entreprenad.

Det känns som om jag har bearbetat klart 50- och 60-talen. Från 70-talet finns mycket kvar, massor av udda minnen. Hoppas Gud förlåter vissa av dem.

Forska på placebo. Att personer med sin egen positiva upplevelse kan påverka läkandet i rätt riktning. Man kan ge sockerpiller istället för mediciner i viss utsträckning. Eller om man hellre har andra välkända metoder som man vet fungerar, typ massage och specialkost. Det fungerar som sockerpiller, för om man tror på det så hjälper det tydligen.

Svenskarna är på väg att bli 9,5 miljoner. Men det går lite långsammare än man trott. Invandringen har minskat, bl.a. från Afrika. Utvandringen har ökat något, och antalet födslar har inte ökat som man trott.

Tyvärr kan det vara så att hjälplöshet triggar förtryck. Jag har varit otålig och elak många gånger, t.ex. Mitt tillstånd nu med andfåddhet, syrgasslang plus näringsdropp kan göra andra tuffare mot mig. Den typen av beteende är fegt. Apropå västerländsk medicin har man börjat leta efter fler biverkningar av svininfluensavaccinet.





/Telefonmamman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0