Mamma: Måndag 19/12.

På 70-talet hade mer än 60 % av de äldre ordnat serviceboende. Idag är det under 40 %. Detta märks också på siffror för hur många som slutar arbeta, eller går ner i arbetstid för att ta hand om anhöriga (kvinnor förstås). I afrikanska stamsamhällen är morbröder ansvariga för systerbarn. Enligt den tanken att man vill vara säker på blodsbandet.

Nu närmar sig julen, och en av mina bröder ska komma hit. Jag och läkaren har bestämt att jag ska intravenös näring. En femtedel av ersatta vårdskador anmäls av sjukhusen själva. Några gånger om dagen får vi ofrivilliga minnen, bl.a. genom doft och lukt, minnen från barndomen innan tio år. Oftast fem-sexårsåldern. Det sägs att luktminnen är bra att ha. Under nomadtiden lärde människor sig vad som var giftigt och vad som var nyttigt genom att lukta sig fram. Det har spekulerats i att schamaner var särskilt duktiga på sådant, och därför fick hög status.

Nu får jag en hel del kalorier genom näringsdropp, och behöver ej vara hysteriskt, paniskt skrämd av stressen att få se mig själv tyna bort i mina älskade döttrars ögon.

Prästen kom ner och pratade en stund. Hon berättade att den s.k. Posten hade lämnat ut hennes bokpaket till en annan kvinna dagen innan, som dök upp medan hon var där. Prästen trodde att butiksbiträdet hade snackat med gubbarna vid spelbordet under tiden han expedierat böckerna till en annan. No check.







Det tar lång tid innan människor i allmänhet tar till sig de alternativa kunskaperna om kropp och hälsa. Jag menar då väl beprövade behandlingsformer, såsom homeopati, akupunktur och Ayur Veda. Varför är det så få som är verkligt intresserade? Det är en social fråga. Ifall man är väldigt ensam och därför utan stöd kan det vara svårt att gå till alternativ, även om man vill det. Även ett starkt och stort socialt nätverk hämmar den önskan och tanke man kan ha att kolla upp andra lösningar. Misstänksamhet är förmodligen ett hinder på vägen, som om kineser och indier bluffar oss på något sätt.

Jag börjar tycka att jag har blivit lite lätt patetisk när jag hejar glatt på personal från transport och röntgen. Min yngsta dotter är mycket social och politiskt intresserad. Hon följer med i nyhetssändningar många gånger dagligen. Jag ska försöka plocka upp bitar av hat jag haft genom åren, studera dem och krossa dem, och försöka göra något socialt konstruktivt istället.

Min ett år yngre bror, han som ska hälsa på mig, kunde bilmärkena när vi var små. Jag fattade faktiskt inget. Nu när jag nästan är 60 år och Saab går i konkurs får jag veta vad Saab ”betyder”. Swedish Automobil AB. Vad Volvo betyder visste jag redan 1963 – den socialdemokratiske partisekreteraren Sten Andersson bodde då under oss, och i hissen upp till åttonde våningen frågade han mig ”vet du vad Volvo betyder?”. ”Nää”, svarade jag. ”Jag rullar”, sade han. På latin alltså.

/Telefonmamman.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0