Mamma: Lördag 26/11.

Inatt kom det in cigarettrök genom fönstret som var lite öppet. Jag hostade länge. Annars sov jag gott. Det finns en svag medicin som ger ro och gör det lättare att somna. Den är inte beroendeframkallande, och barn kan få den. Theralen heter den. 

Jag är en person med religiösa/andliga intressen, vilket somliga sammanför med dåligt omdöme. Det är något av en gåta att just svenskar är så skeptiska till exempelvis mirakel. Vetenskapen har ju bara kollat in ett minimalt minimum av kosmos. Skolmedicinen har inte förstått hur oerhört bra den kinesiska pulsdiagnostiken fungerar.

Jag är en bohem med stor självkontroll, och vill egentligen inte ha hemvård. Lösningarna finns i ett större sammanhang. Man kan leta djupare, bredare och högre. När jag hade gått igenom min katharsis öppnades fönster ut mot lösning istället för mer ångest. 

En person jag beundrar är Olga Kharitidi, rysk psykiatiker som rör sig bland asiatiska schamaner. En zienskmästarschaman lärde henne att två grundföreställningar och djupa känslor/tillstånd behärskar oss: depression och ångest. Han förenklade dethela till att depression hänger ihop med att vi tror vi gjort någon illa, ångest när vi tror vi blivit illa behandlade. Teorierna i hennes böcker handlar om hjärnans förmågor och att vi ska skapa balans inom oss. Att känna sitt psyke och hur det hänger ihop med kroppen är något nytt för oss. Vi fostras till kontroll och viss avpersonifiering. Enligt klassisk kinesisk medicin har vi fem organsystem med vidhängande känslor/affekter. Samtliga organsystem har en själslig koppling, kineserna har begrepp om fler själstyper än vi. Allt det här är mycket omfattande att sätta sig in i.

Kan det så som new age-rörelsen beskriver, att det från och med nu så har personer med paranormala förmågor ett större spelrum? Ett tecken i tiden kan vara att svenska läkare nu har möjlighet att komplettera sin behandling med homeopati och healing. 

I början av lungsjukdomen besökte jag Järna och antroposofiska läkare (detta skedde tack vare en av Sveriges mest hjälpsamma personer Inez Morberg - multikompetent). Ibland har jag funderat över hur det hade gått ifall jag fortsatt med den behandlingen. Ifall jag efter tio år hade mått som jag gör nu hade det varit skandal.

Nu ska jag ta reda på vilka andra metoder som finns att läka lungerna på. Jag vill trappa ner kortisonet på grund av dess biverkningar. 

I Egypten kallar man det sekulära samhället för modernism. Är vår avkristnade stat bättre än andra mindre moderna? Jag vet inte. Vi kan ju inte vara bäst på allt?

Medelålders personer som bor i små hyresrätter med ett antal katter är väldigt långt ner på statusstegen. Ifall man står högt i kurs är man eftertraktad. Personer kan vara intressanta, men är de inte socialt aktiva är de inte spännande. Jag vet inte hur jag ska kunna återta en del av den status jag haft. Mina nära vänner sätter mig högt, och på sjukhuset fick jag en hel del positiv feedback från bl.a. andra patienter. Det kändes väldigt bra. Sjukhuset är en mötesplats. Vårt sjukhus ser ut som ett kors från luften. Lasarett har väl uppkallats efter Lazarus, som helades av Jesus, till och med uppväcktes från de döda.

/Telefonmamman.

Kommentarer
Postat av: N

det är något med dina inlägg som gör mig väldigt intresserad & berörd.



du verkar vara en så himla fin människa.

2011-12-12 @ 22:26:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0