Mamma: Fredag 25/11.

På morgonen kom hemvården. Det verkar som att hemvårdens personal inte tycker det är roligt med punktinsatser. De vill gärna vara med i vårdtagarens psyke. Så det blir väldigt märkligt när en ung person vill psykologisera över mig. Skillnaden var stor när sedan en arbetsterapeut kom med en badrumsstol, ett rullande sängbord som går att vinkla, bandspelare med CD-skivor, två färglådor, en duk att måla på och penslar.

En man jag mötte år 2000 var den själsfrände jag sökt sedan sexårsåldern. Det tog lång tid att lära känna honom och vi hade precis kommit varandra in på livet när jag blev sjuk, medan jag också blev sjukare. Han dog utan att vi hann mötas igen. Men vi tog adjö via telefonen. Den dagen han begravdes kunde jag bara gå 100 m åt gången. Jag satte mig i parken med utsikt över hans by på andra sidan vattnet.

Försvinner människans engagemang genom Facebook och digitala prylar? Eller finns möjlighet till mer engagemang genom sociala medier? Jag vet inte, men jag är tacksam över den debatt om äldrevård, hemvård och sjukvård som uppstått den senaste tiden. Har vi glömt bort vad vård är? Personalen på avdelningen på sjukhuset vet vad vård innebär.

Partiledaren Jimmie Åkesson är intervjuad och jag kan inte tycka illa om honom. Han är naiv, talanglös, inte särskilt intelligent och väldigt ofostrad. Han förstår inte sociala regler - som när han i nationaldräkt gick ut ur Storkyrkan när kungafamiljen var närvarande. Så viktiga är inte hans principer över "församlingen". Kan man verkligen hata en sådan person? I Bibeln står ju att man inte ska hata sina fiender. Varför slösa energi på det negativa? Det är klart att man kan bli ilsken på att han så tydligt projicerar sin egen skugga på muslimer i Sverige. Den vänligaste familjen jag kände på 90-talet var en arabisk familj som var muslimer. Modern var från Algeriet, berb tror jag, och analfabet. Pappan, som är politiskt intresserad, gick en utbildning till ingenjör i Bulgarien. De har fyra söner. De arbetade så mycket de kunde och köpte en kolonilott. Hans ingenjörsexamen gick inte att använda här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0